Agio staat werkgevers bij tijdens de coronacrisis

Zeker nu de regels van het arbeidsrecht en de sociale zekerheid bijna dagelijks veranderen, blijven onze advocaten proactief zoeken naar een passende oplossing voor elke situatie. Hoe kunnen we u helpen?

Geplaatst in Arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht

Lees verder onder de foto

Hoe kan Agio u helpen?

Het zijn bijzonder uitdagende tijden voor werkgevers en hun werknemers. Terwijl sommige bedrijven onvoldoende werk hebben voor hun medewerkers, creëren de coronamaatregelen voor anderen net een onverwachte drukte.

Hoe dan ook hebben de bedrijven stuk voor stuk specifieke logistieke en juridische problemen op te lossen.

Agio Advocaten begeleidt werkgevers al jarenlang in alle facetten van de tewerkstelling. Zeker nu de regels van het arbeidsrecht en de sociale zekerheid bijna dagelijks veranderen, blijven onze advocaten proactief zoeken naar een passende oplossing voor elke situatie om uw onderneming te kunnen ondersteunen.

Om de verspreiding van het virus te beperken, heeft het kantoor sterk ingezet op alle technische mogelijkheden om vanop afstand toch nauw contact te houden.

Een greep uit onze FAQ

De advocaten van Agio gingen na wat de meest voorkomende vragen zijn die werkgevers hebben, zodat snel en gericht advies kan worden gegeven.

Hieronder vindt u alvast een paar van die vragen met bijhorend antwoord terug.

Staat uw specifieke vraag hier niet tussen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten.

Waar moet ik op letten bij telewerk?

Eén van de maatregelen om via ‘social distancing’ de verspreiding van het virus in te dijken, is om telewerk voor niet-essentiële bedrijven te verplichten. Intussen is er bijna een verviervoudiging van het telewerk.

Als werkgever moet u telewerk organiseren voor alle personeelsleden met een functie waarbij dit kan. Voor functies waar het niet mogelijk is, moet u 1,5m afstand kunnen garanderen. Wie als niet-essentieel bedrijf weigert telewerk te organiseren, krijgt een boete tot 4.000 euro.

U bent als werkgever aansprakelijk als een werknemer weigert van thuis uit te werken, en zal dit dus moeten zien af te dwingen. Om latere discussies te vermijden en het werk vlot te laten verlopen, raden wij bovendien aan om met de werknemers een tijdelijke overeenkomst over de organisatie van het telewerk af te sluiten.

Welke preventiemaatregelen moet ik nemen?

Als werknemers blijven werken binnen de bedrijfsgebouwen of een andere locatie dan hun woning, heeft u als werkgever de plicht om te zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden. Agio Advocaten kan hierin de nodige begeleiding en concrete tips aanreiken.

Kan ik voor mijn werknemers beroep doen op tijdelijke overmacht?

Meer dan 1 op 2 bedrijven doet momenteel beroep op ‘tijdelijke werkloosheid door overmacht’. Voor elke sector zijn de regels rond tijdelijke werkloosheid dan ook versoepeld.

Alle gevallen van tijdelijke werkloosheid tussen 13 maart en 30 juni 2020 zullen behandeld worden als tijdelijke werkloosheid ten gevolge van overmacht. Voor al deze gevallen geldt dezelfde elektronische aanvraagprocedure.

Ondanks deze vereenvoudigingen, kan de tijdelijke werkloosheid tot onzekerheid leiden. Kan er nog personeel ontslagen of aangeworven worden, wat is de impact op vakantie, overuren of de opzeggingstermijn en hoe verandert de situatie als een werknemer ziek wordt? Snel een concreet antwoord krijgen op die vragen, kan veel ongenoegen vermijden.

Kan ik werknemers meer laten werken?

De onvoorziene drukte in dit coronatijdperk kan overwerk noodzakelijk maken. Sommige bedrijven zullen zelfs tijdelijk beroep willen doen op extra personeelsleden.

De wet voorziet zowel uitzonderlijke als structurele mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het werk gedaan kan worden. Wij zoeken graag met u naar de oplossing die het meest passend is.

Hoe moet het na de coronacrisis?

Het zal voor vele ondernemers een enorme uitdaging worden om de continuïteit van hun organisatie te verzekeren. Toch bieden de gewijzigde omstandigheden ook een kans om anders zaken te doen, nieuwe activiteiten te ontwikkelen en verstandig te reorganiseren, ook wat het personeel en de arbeidsvoorwaarden betreft.

Daarnaast zullen de maatregelen om de strijd tegen COVID-19 aan te gaan ook in de toekomst allicht nog discussies doen ontstaan, zowel met de overheid, als met klanten of werknemers.

Agio kijkt alvast naar de toekomst en bereidt zich nu reeds voor om u te begeleiden wanneer de maatregelen worden afgebouwd.

Conclusie

De coronacrisis zorgt voor heel wat onzekerheid. Zeker nu de regels van het arbeidsrecht en de sociale zekerheid bijna dagelijks veranderen.

Als bedrijf heeft u daarenboven ook nog eens specifieke logistieke en juridische problemen op te lossen.

Op de website van Agio Advocaten worden daarom specifieke vragen van werkgevers in verband met de coronacrisis toegelicht. Wij blijven op de hoogte van de recentste ontwikkelingen en staan u graag met raad en daad bij.

Heeft u een specifieke vraag of zit u toch nog met onzekerheid? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen om uw specifieke situatie te bespreken.

Zit u met vragen na het lezen van dit artikel?

Kom eens praten

Katrien Crauwels

Partner

Lien Coenen

Senior Associate

Wat verwacht u van uw advocatenkantoor? Eerlijke oplossingen, duidelijke antwoorden en een oprecht vooruitzicht. Ja toch? Wij ook.

Kom eens praten

Agio Antwerpen Centrum

+32 (0)3 237 21 00

Algemeen

info@agiolaw.be

Agio Antwerpen Noord

+32 (0)3 246 37 20